keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Rauchen verboten?

Tänään aloitan lähes legendaarisilla sanoilla: Mä ajattelin, mä luulin, siellä oli muitakin! Asia, jota ajattelin ja luulin on yksinkertaisuudessaan se, että luulin tupakkamainonnan kiellon olevan EU-laajuinen ja nimenomaisesti EU-määräys, eikä ainoastaan Suomen omaa terveyspolitiikkaa. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, olettaen tietysti, että kyseessä ei ole sisäreisille pissivä lain valvonta täällä Saksassa. Okei, myönnetään, että oletukseni perustui pitkälti siihen, että vuosia sitten, kun Formula 1-autot vielä muistuttivat lähinnä nelipyöräisiä tupakka-askeja, tupakkamainokset poistettiin Euroopassa järjestettyjen kisojen kohdalla. Ehkä kyse olikin jostain lievemmästä asetuksesta, kuten mainonnasta urheilukilpailujen yhteydessä, tiedä häntä.

Joka tapauksessa, olen saanut huomata, että savukkeiden kadunvarsimainonta on ainakin täällä Saksassa kovinkin sallittua. Noin nyrkkisääntönä olen varsin salliva, mitä mainontaan tulee. Niihin kriittisesti suhtautuminen ei vaadi yhtään sen suurempia kritiikin jedivoimia kuin nykypäivän viestintäyhteiskunnassa elävältä pitäisi edellyttää joka tapauksessa. Ja ainakin minun kohdallani ostamisen ohjausvaikutus toimii myös toisin päin. Ärsyttävän, huonon, tai mielestäni muulla tavalla kelvottoman mainoksen tuote jää hyllyyn, ihan vain protestina.

Tupakkamainoksien kohdalla verenpaineeni kuitenkin jostain syystä nousi. Suomessa on iät ja ajat kohistu alkoholin mielikuvamainonnasta, ja sen rajoittamisesta. Täällä asumisen perusteella voin kuitenkin todeta: Voi pojat, se on aika pientä. Väitteillä, että saunan jälkeen tulee rento olo, kun ottaa vielä yhden oluen, tai että pieni siiderihiprakka voi aiheuttaa hyvän menon bileissä, on sentään joku yhteys todellisuuden kanssa. Täällä sen sijaan myydään myrkkyä mielikuvilla, jotka eivät liity yhtään mitenkään yhtään mihinkään. Sisäinen anarkistini on herännyt sen verran, että muutaman kerran on tehnyt mieli mennä korjailemaan syöpäkäärylemainoksia hieman parempaan suuntaan.

Tekstiin liitetyistä kuvista näette mitä tarkoitan. Malboro tekee siis isoa kampanjaa teemalla "Don't be a maybe", joka on nyt edennyt kakkosvaiheeseensa, eli sloganista on jalostettu "hienostuneempia" versioita, kuten "a maybe never falls in love". Oksettavaa, irstasta, limaista. Omassa vastakampanjassani ajattelin muuttaa sloganit muotoon. "A maybe needs cigarettes to fall in love. Don't be a maybe - quit smoking!"

Kilpailija ei "onneksi" jää pekkaa pahemmaksi, vai mitä sanotte L&M-brändin sloganista: "Normal kann jeder" (tavalliseen pystyy jokainen). Pisteet myös siitä, että firmalla on pokkaa väittää heidän savukkeidensa olevan nyt "ohne Zusätze", eli ilman lisäaineita. Uskoo ken haluaa. Noh, sinä päivänä kun tuhoamisvimmani riistäytyy käsistä, etsin ison tulostimen ja tämä paska muuttuu muotoon: "Rauchen kann jeder - gib auf!" (polttamaan pystyy jokainen - lopeta)


Näin tänään, pahoittelen haikkia herkkämielisimpiä siitä, etten varoittanut etukäteen aikovani vapauttaa samassa tekstissä sekä sisäisen anarkistini että holhoojasosiaalitanttani. Sori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti